研究発表

2024年度

  1. Ryuzo Nakamura and Hiroshi Hosobe, “A Nonlinear Mapping-Based Virtual Touchpad for One-Handed Smartphone Operation,” in Proceedings of the 26th International Conference on Human-Computer Interaction (HCI International 2024), Lecture Notes in Computer Science, 12 pp., Springer, 2024-06 (to appear).

2023年度

  1. Yicheng Xue and Hiroshi Hosobe, “CRV: A Framework for Visualizing Card Relationships in Digital Collectible Card Games,” 情報処理学会第86回全国大会講演論文集, 2 pp., 2024-03 (to appear).
  2. 遠藤麗香, 細部博史, 「クラスタリングされたヒートマップと折れ線グラフによる時系列データの可視化」, 情報処理学会第86回全国大会講演論文集, 2 pp., 2024-03 (to appear).
  3. 島貫凌世, 細部博史, 「機械学習を利用した対局型ゲームのレーティング手法」, 情報処理学会第86回全国大会講演論文集, 2 pp., 2024-03 (to appear).
  4. Hiroshi Hosobe and Ken Satoh, “A Soft Constraint-Based Framework for Ethical Reasoning” (short paper), in Proceedings of the 16th International Conference on Agents and Artificial Intelligence (ICAART2024), Vol. 3, pp. 1355–1362, SCITEPRESS, 2024-02. [SCITEPRESS DL] [Author’s Version]
  5. Wachara Fungwacharakorn, Kanae Tsushima, Hiroshi Hosobe, Hideaki Takeda, and Ken Satoh, “Connecting Rule-Based and Case-Based Representations of Ethical Norms” (short paper), in Proceedings of the 36th International Conference on Legal Knowledge and Information Systems (JURIX2023), Frontiers in Artificial Intelligence and Applications, Vol. 379, pp. 149–154, IOS Press, 2023-12. [IOS Press Ebooks]
  6. Hiroshi Hosobe and Ken Satoh, “Binary Search-Based Methods for Solving Constraint Hierarchies over Finite Domains,” in Proceedings of the 35th IEEE International Conference on Tools with Artificial Intelligence (ICTAI2023), pp. 186–193, IEEE Computer Society, 2023-11. [IEEE Xplore] [Author’s Version]
  7. 遠藤麗香, 「クラスタリングされたヒートマップと折れ線グラフによる時系列データの可視化」(ポスター発表), 第14回情報可視化合同合宿, 2023-09.
  8. 永田哲平, 「レビュアーの嗜好に基づくフィルタリング機能を備えた映画レビュー分析ツール」(ポスター発表), 第14回情報可視化合同合宿, 2023-09.
  9. 眞野豊広, 「YouTubeにおける楽曲のカバー動画の可視化」(ポスター発表), 第14回情報可視化合同合宿, 2023-09.
  10. 弓下智也, 「可視化を用いたポジティブな文章の入力を促進するソフトウェアキーボード」(ポスター発表), 第14回情報可視化合同合宿, 2023-09.
  11. Yoshino Minakawa and Hiroshi Hosobe, “Supporting Nail Art Consultation by Automatic Image Selection and Visual Information Sharing” (poster), in Proceedings of HCI International 2023Posters (Part III), Communications in Computer and Information Science, Vol. 1834, pp. 110–117, Springer, 2023-07. [SpringerLink] [Author’s Version]

2022年度

  1. 森田隆弘, 細部博史, 「DQNと生物学的制約を用いた人間らしい振る舞いのゲームAI」, 人工知能学会研究会資料:人工知能基本問題研究会(FPAI), Vol. 124, pp. 1–6, 2023-03. [J-STAGE]
  2. 井出達郎, 細部博史, 「ゲーム内統計情報に基づいた性格とスキルの可視化によるオンラインゲームプレイヤ支援」, 情報処理学会研究報告:ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI), Vol. 202, No. 22, pp. 1–8, 2023-03. [IPSJ DL]
  3. 田中創太, 細部博史, 「Twitterデータを用いた新型コロナワクチン賛成派と反対派の傾向分析」, 情報処理学会第85回全国大会講演論文集, Vol. 1, pp. 547–548, 2023-03.
  4. Takahiro Morita and Hiroshi Hosobe, “Video Game Agents with Human-Like Behavior Using the Deep Q-Network and Biological Constraints” (short paper), in Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence (ICAART2023), Vol. 3, pp. 525–531, SCITEPRESS, 2023-02. [SCITEPRESS DL]
  5. Hiroshi Hosobe and Ken Satoh, “Hierarchical Constraint Logic Programming for Multi-Agent Systems” (short paper), in Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence (ICAART2023), Vol. 1, pp. 289–296, SCITEPRESS, 2023-02. [SCITEPRESS DL] [Author’s Version]
  6. Tatsuro Ide and Hiroshi Hosobe, “Supporting Online Game Players by the Visualization of Personalities and Skills Based on in-Game Statistics” (short paper), in Proceedings of VISIGRAPP20237th International Conference on Human Computer Interaction Theory and Applications (HUCAPP2023), Vol. 2, pp. 259–266, SCITEPRESS, 2023-02. [SCITEPRESS DL]
  7. Yuya Nakamura and Hiroshi Hosobe, “A Flick-Based Japanese Tablet Keyboard Using Direct Kanji Input,” in Computer Vision, Imaging and Computer Graphics Theory and Applications—VISIGRAPP2021 Revised Selected Papers, Communications in Computer and Information Science, Vol. 1691, pp. 90–111, Springer, 2023-02. [SpringerLink]
  8. 黒石はるか, 「小説のレビューにおける読者の感情表現の分析と可視化」(ポスター発表), 第13回情報可視化合同合宿, 2022-09.
  9. 吉元健悟, 「メタデータに基づくNFTアートの分類と検索」(ポスター発表), 第13回情報可視化合同合宿, 2022-09.
  10. 細部博史, 佐藤健,「外部ソルバを用いた有限領域上の制約階層の解消法」, 日本ソフトウェア科学会第39回大会講演論文集, No. 8-L, pp. 1–6, 2022-08. [PDF@JSSST]
  11. Hideaki Terui and Hiroshi Hosobe, “A Hand Gesture-Based Authentication Method That Makes Forgery Difficult,” in Proceedings of HCI International 20224th International Conference on HCI for Cybersecurity, Privacy and Trust (HCI-CPT2022), Lecture Notes in Computer Science, Vol. 13333, pp. 268–279, Springer, 2022-06. [SpringerLink] [Author’s Version]
  12. 細部博史, 佐藤健,「階層的制約論理プログラミングのための制約階層解消法」, 人工知能学会第36回全国大会論文集, No. 4F3-OS-8b-04, pp. 1–4, 2022-06. [J-STAGE]
  13. Mads Midtlyng, Yuji Sato, and Hiroshi Hosobe, “Voice Adaptation by Color-Encoded Frame Matching as a Multi-Objective Optimization Problem for Future Games,” Complex & Intelligent Systems, Vol. 8, No. 2, pp. 1539–1550, Springer, 2022-04. [SpringerLink]

2021年度

  1. 細部博史, 「データ駆動文書のためのAPIの改良」(ポスター発表), 第24回プログラミングおよびプログラミング言語ワークショップ(PPL2022), No. C3-28, 日本ソフトウェア科学会, 2022-03.
  2. Takahiro Morita and Hiroshi Hosobe, “Upper Confident Bound Fuzzy Q-learning and Its Application to a Video Game” (short paper), in Proceedings of the 14th International Conference on Agents and Artificial Intelligence (ICAART2022), Vol. 3, pp. 454–461, SCITEPRESS, 2022-02. [SCITEPRESS DL]
  3. Tatsuro Ide and Hiroshi Hosobe, “Classification of Video Viewing Task Types and Recommendation of Videos” (short paper), in Proceedings of the 14th International Conference on Agents and Artificial Intelligence (ICAART2022), Vol. 3, pp. 373–380, SCITEPRESS, 2022-02. [SCITEPRESS DL]
  4. 細部博史, 佐藤健, 「制約階層を用いたマルチエージェントシステム」, 人工知能学会研究会資料:人工知能基本問題研究会(FPAI), Vol. 119, pp. 27–31, 2022-01. [J-STAGE]
  5. 江幡真吾, 「PC・スマートフォン・タブレット対応のアプリケーション作成を支援するGUIビルダー」(ポスター発表), 第12回情報可視化合同合宿, 2021-09.
  6. 節原慎太郎, 「プレイヤーの上達を支援する 大乱闘スマッシュブラザーズSPECIALの可視化システム」(ポスター発表), 第12回情報可視化合同合宿, 2021-09.
  7. 皆川純乃, 「自動画像選出と視覚的情報共有を用いたネイルサロンでのデザイン決定支援システム」(ポスター発表), 第12回情報可視化合同合宿, 2021-09.
  8. Ami Sakakibara and Hiroshi Hosobe, “A Video Game-Like Approach to Supporting Novices in Learning Programming,” in Proceedings of HCI International 20218th International Conference on Learning and Collaboration Technologies (LCT2021), Lecture Notes in Computer Science, Vol. 12785, pp. 84–93, Springer, 2021-07. [SpringerLink] [Author’s Version]

2020年度

  1. 井出達郎, 細部博史, 「動画閲覧時の動作特性によるタスクタイプの分類と動画推薦」, 情報処理学会第83回全国大会講演論文集, Vol. 4, pp. 175–176, 2021-03. [IPSJ DL]
  2. 中村優哉, 細部博史, 「漢字直接入力によるタブレット用両手フリックキーボード」, 情報処理学会研究報告:ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI), Vol. 192, No. 27, pp. 1–8, 2021-03. [IPSJ DL]
  3. 森田隆弘, 細部博史, 「ドットイートゲームへのQ学習の適用」, 電子情報通信学会2021年総合大会講演論文集:情報・システム, Vol. 1, p. 70, 2021-03. [IEICE DL]
  4. 細部博史, 佐藤健, 「階層的制約を用いたマルチエージェントシステムの投機的処理」(ポスター発表), 第23回プログラミングおよびプログラミング言語ワークショップ(PPL2021), No. C3-41, 日本ソフトウェア科学会, 2021-03.
  5. 小西敦郎, 細部博史, 「ユーザの興味とコメント分布によるニコニコ動画の分析」, 第13回データ工学と情報マネジメントに関するフォーラム(DEIM2021)論文集, No. I31-1, pp. 1–8, 2021-03. [PDF@DEIM]
  6. Kenta Sugai, Hiroshi Hosobe, and Shaoying Liu, “SMT-Based Theorem Verification for Testing-Based Formal Verification,” in Proceedings of the 10th International Conference on Software and Computer Applications (ICSCA2021), pp. 251–257, ACM Press, 2021-02. [ACM DL]
  7. Yuya Nakamura and Hiroshi Hosobe, “A Flick-Based Japanese Tablet Keyboard Using Direct Kanji Input,” in Proceedings of VISIGRAPP20215th International Conference on Human Computer Interaction Theory and Applications (HUCAPP2021), Vol. 2, pp. 49–59, SCITEPRESS, 2021-02. [SCITEPRESS DL]
  8. Atsuro Konishi and Hiroshi Hosobe, “Clustering Nico Nico Douga Videos by Using the Distribution of Time-Synchronized Comments” (short paper), in Proceedings of the 2020 IEEE/WIC/ACM International Joint Conference on Web Intelligence and Intelligent Agent Technology (WI-IAT2020), pp. 520–525, IEEE Computer Society, 2020-12. [IEEE Xplore]
  9. Hiroshi Hosobe, “Testing Event-Driven Programs in Processing,” in Proceedings of the 2020 European Symposium on Software Engineering (ESSE2020), pp. 6–11, ACM Press, 2020-11. [ACM DL] [Author’s Version]
  10. Hiroshi Hosobe, “A Tool for Testing Event-Driven Programs in Processing” (demo), 3rd International Workshop on User Interface Test Automation and Testing Techniques for Event Based Software (INTUITESTBEDS2020) at ICST2020, 2020-10.
  11. 小西敦郎, 「ユーザの興味とコメント分布によるニコニコ動画の分析」(ポスター発表), 第11回情報可視化合同合宿, 2020-09.
  12. 池田晴貴, 「社会ネットワークの可視化におけるヘッドマウントディスプレイの活用」(ポスター発表), 第11回情報可視化合同合宿, 2020-09.
  13. 遠藤天志, 「Coordinated Multiple Viewsを用いた地域時系列情報の可視化」(ポスター発表), 第11回情報可視化合同合宿, 2020-09.

2019年度

  1. 中村優哉, 細部博史, 「半連想漢字直接入力によるタブレット用フリックキーボード」, 電子情報通信学会2020年総合大会講演論文集:情報・システム, Vol. 1, p. 81, 2020-03. [IEICE DL]
  2. 小西敦郎, 細部博史, 「ユーザの興味とコメント分布によるニコニコ動画の分析」, 電子情報通信学会2020年総合大会講演論文集:情報・システム, Vol. 1, p. 80, 2020-03. [IEICE DL]
  3. 細部博史, 「SMTソルバーを用いた制約階層解消法」, 人工知能学会研究会資料:人工知能基本問題研究会(FPAI), Vol. 112, pp. 2–5, 2020-03. [J-STAGE]
  4. 細部博史, 「イベント駆動に基づくProcessingプログラムのユニットテスト手法」, 電子情報通信学会技術研究報告:ソフトウェアサイエンス(SS), Vol. 119, No. 451, pp. 109–112, 2020-03. [技報オンライン]
  5. 細部博史,「Processingプログラムにおけるイベント処理のユニットテスト手法」(ポスター発表), 第22回プログラミングおよびプログラミング言語ワークショップ(PPL2020), 日本ソフトウェア科学会, 2020-03.
  6. Atsuro Konishi and Hiroshi Hosobe, “Time-Series Visualization of Twitter Trends” (short paper), in Proceedings of VISIGRAPP202011th International Conference on Information Visualization Theory and Applications (IVAPP2020), Vol. 3, pp. 201–208, SCITEPRESS, 2020-02. [SCITEPRESS DL]
  7. Yuya Nakamura and Hiroshi Hosobe, “A Japanese Bimanual Flick Keyboard for Tablets That Improves Display Space Efficiency” (short paper), in Proceedings of VISIGRAPP20204th International Conference on Human Computer Interaction Theory and Applications (HUCAPP2020), Vol. 2, pp. 170–177, SCITEPRESS, 2020-02. [SCITEPRESS DL]
  8. Hiroshi Hosobe, “Solving Hierarchical Soft Constraints with an SMT Solver,” in Proceedings of the 12th International Conference on Computer and Automation Engineering (ICCAE2020), pp. 42–46, ACM Press, 2020-02. [ACM DL] [Author’s Version]
  9. 小西敦郎, 「ユーザの興味とコメント分布によるニコニコ動画の分析」(ポスター発表), 第10回情報可視化合同合宿, 2019-09.
  10. 水村純也, 「商品購入のための比較支援システム」(ポスター発表), 第10回情報可視化合同合宿, 2019-09.

2018年度

  1. 小西敦郎, 細部博史, 「Twitterトレンドのリツイートによる分析と時系列の可視化」, 電子情報通信学会2019年総合大会講演論文集:情報・システム, Vol. 1, p. 121, 2019-03. [IEICE DL]
  2. 中村優哉, 細部博史, 「画面スペースの削減を目的としたタブレット用両手フリック日本語入力キーボード」, 電子情報通信学会2019年総合大会講演論文集:基礎・境界/NOLTA, p. 215, 2019-03. [IEICE DL]
  3. 河田裕成, 細部博史, 赤石美奈, 「有向グラフとCoordinated Multiple Viewsによる時系列情報の可視化」, 情報処理学会第81回全国大会講演論文集, Vol. 4, pp. 255–256, 2019-03. [IPSJ DL]
  4. 飯岡徹人, 若原徹, 細部博史, 「変換画像の同時学習によるICMの改良」, 人工知能学会研究会資料:人工知能基本問題研究会(FPAI), Vol. 109, pp. 38–43, 2019-03. [J-STAGE]
  5. 細部博史, 「ソフト制約のモデル化・解決とその応用」(招待講演), 人工知能学会研究会資料:人工知能基本問題研究会(FPAI), Vol. 109, p. 1, 2019-03. [J-STAGE]
  6. Yota Inayama and Hiroshi Hosobe, “Toward an Efficient User Interface for Block-Based Visual Programming” (showpiece), in Proceedings of the 2018 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC2018), pp. 293–294, IEEE Computer Society, 2018-10. [IEEE Xplore] [Author’s Version]
  7. 河田裕成, 「事象情報グラフの操作による時系列情報の可視化」(ポスター発表), 第9回情報可視化合同合宿, 2018-09.
  8. 小西敦郎, 「非テキストデータによるTwitterトレンドの分析と時系列の可視化」(ポスター発表), 第9回情報可視化合同合宿, 2018-09.
  9. Teppei Yajima and Hiroshi Hosobe, “A Japanese Software Keyboard for Tablets That Reduces User Fatigue,” in Proceedings of IEEE COMPSAC2018Symposium on Human Computing & Social Computing (HCSC), pp. 339–346, IEEE Computer Society, 2018-07. [IEEE Xplore] [Author’s Version]
  10. Satoru Imura and Hiroshi Hosobe, “A Hand Gesture-Based Method for Biometric Authentication,” in Proceedings of the 20th International Conference on Human-Computer Interaction (HCI International 2018), Lecture Notes in Computer Science, Vol. 10901, pp. 554–566, Springer, 2018-07. [SpringerLink] [Author’s Version]
  11. Hironari Kawada, Mina Akaishi, and Hiroshi Hosobe, “A Graph-Based Visualization of Time-Series Information in Multiple Texts,” in Proceedings of the 22nd International Conference on Information Visualisation (IV2018), pp. 44–49, IEEE-CS CPS, 2018-07 (Best Paper Award). [IEEE Xplore]
  12. 河田裕成, 赤石美奈, 細部博史, 「事象情報グラフの操作による時系列情報の可視化」, 人工知能学会第32回全国大会論文集, No. 2O1-03, pp. 1–4, 2018-06. [J-STAGE]

2017年度

  1. Kei Takei and Hiroshi Hosobe, “A 2-by-6-Button Japanese Software Keyboard for Tablets” (short paper), in Proceedings of VISIGRAPP20182nd International Conference on Human Computer Interaction Theory and Applications (HUCAPP2018), Vol. 2, pp. 147–154, SCITEPRESS, 2018-01. [SCITEPRESS DL] [Author’s Version]
  2. Megumi Fujita, Yuki Goto, Naoyuki Nide, Ken Satoh, and Hiroshi Hosobe, “Toward a Robot That Acquires Logical Recognition of Space,” in Information Engineering Express—Special Issue on Emerging Technologies in Applied Informatics, Vol. 3, No. 4, pp. 1–10, IIAI, 2017-12. [IIAI]
  3. Tiago Oliveira, Ken Satoh, Paulo Novais, José Neves, and Hiroshi Hosobe, “A Dynamic Default Revision Mechanism for Speculative Computation,” in Autonomous Agents and Multi-Agent Systems, Vol. 31, No. 3, pp. 656–695, Springer, 2017-05. [SpringerLink]

2016年度

  1. 飯岡徹人, 細部博史, 「点対称の像を用いた追跡問題のQ学習の高速化」, 人工知能学会研究会資料:人工知能基本問題研究会(FPAI), Vol. 103, pp. 7–11, 2017-03. [J-STAGE]
  2. 細部博史, 「シンプルかつ明確な制約階層の再定式化に向けて」(ポスター発表), 第19回プログラミングおよびプログラミング言語ワークショップ(PPL2017), 日本ソフトウェア科学会, 2017-03.
  3. 保里和樹, 細部博史, 「抽象化とメディア変換に基づくネットワーク型パズルの提案と可視化」, 情報処理学会研究報告:ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI), Vol. 172, No. 26, pp. 1–7, 2017-03. [IPSJ DL]
  4. 中山豪, 細部博史, 「時系列ニュースの話題性の可視化」, 第9回データ工学と情報マネジメントに関するフォーラム(DEIM2017)論文集, No. E6-4, pp. 1–6, 2017-03. [PDF@DEIM]
  5. Satoru Imura and Hiroshi Hosobe, “Biometric Authentication Using the Motion of a Hand” (poster), in Proceedings of the 4th ACM Symposium on Spatial User Interaction (SUI2016), p. 221, ACM Press, 2016-10. [ACM DL]
  6. Megumi Fujita, Yuki Goto, Naoyuki Nide, Ken Satoh, and Hiroshi Hosobe, “Autonomous Control of Mobile Robots Using Logical Representation of Map and Inference of Location” (short paper), in Proceedings of the IEEE International Conference on Agents (ICA2016), pp. 78–81, IEEE Computer Society, 2016-09. [IEEE Xplore]
  7. 江上碧海, 「ユーザレビューを用いた服素材の定量的可視化」(ポスター発表), 第7回情報可視化合同合宿, 2016-09.
  8. 髙橋一樹, 「メタデータを利用した撮影方法の推測と支援」(ポスター発表), 第7回情報可視化合同合宿, 2016-09.

2015年度

  1. Hiroshi Hosobe, “Toward a New Constraint Imperative Programming Language for Interactive Graphics” (position paper), in Companion Proceedings of Modularity2016Constrained and Reactive Objects Workshop (CROW2016), pp. 34–35, ACM Press, 2016-03. [ACM DL] [Author’s Version]
  2. Ken Wakita, Takami Masanori, and Hiroshi Hosobe, “Interactive High-Dimensional Visualization of Social Graphs,” 2nd Annual Meeting on Advanced Computing System and Infrastructure (ACSI2016), 2016-01.
  3. Si-Mohamed Lamraoui, Shin Nakajima, and Hiroshi Hosobe, “Hardened Flow-Sensitive Trace Formula for Fault Localization,” in Proceedings of the 20th International Conference on Engineering of Complex Computer Systems (ICECCS2015), pp. 50–59, IEEE-CS CPS, 2015-12. [IEEE Xplore]
  4. Tiago Oliveira, Ken Satoh, Paulo Novais, José Neves, Pedro Leão, and Hiroshi Hosobe, “A Reasoning Module for Distributed Clinical Decision Support Systems,” in Intelligent Distributed Computing IX—IDC2015 (Proceedings of the 9th International Symposium on Intelligent Distributed Computing), Studies in Computational Intelligence, Vol. 616, pp.387–397, Springer, 2015-10. [SpringerLink]
  5. 川村大樹, 「プログラミング教育のためのブロックベースの視覚的言語のユーザインタフェース」(ポスター発表), 第6回情報可視化合同合宿, 2015-09.
  6. 中山豪, 「Webニュースの話題性の可視化」(ポスター発表), 第6回情報可視化合同合宿, 2015-09.
  7. 細部博史, 「対話型視覚的アプリケーションのための制約命令型プログラミング言語」, 日本ソフトウェア科学会第32回大会講演論文集, No. PPL2-3, pp. 1–7, 2015-09. [PDF@JSSST]
  8. Yusaku Yokouchi and Hiroshi Hosobe, “A Mouse-Like Hands-Free Gesture Technique for Two-Dimensional Pointing” (poster), in Proceedings of HCI International 2015—Posters’ Extended Abstracts (Part I), Communications in Computer and Information Science, Vol. 528, pp. 558–563, Springer, 2015-08. [SpringerLink] [Author’s Version]
  9. Ken Wakita, Masanori Takami, and Hiroshi Hosobe, “Interactive High-Dimensional Visualization of Social Graphs,” in Proceedings of the 8th IEEE Pacific Visualization Symposium (PacificVis2015), pp. 303–310, IEEE Computer Society, 2015-04. [IEEE Xplore]

2014年度

  1. 藤田恵, 後藤勇樹, 新出尚之, 佐藤健, 細部博史,「地図の論理的表現と推論による位置把握を用いた、移動ロボットの自律的制御手法の開発」, 第20回ロボティクスシンポジア予稿集, pp. 37–42, 日本機械学会, 2015-03.
  2. Hiroshi Hosobe, “A Hierarchical Method for Solving Soft Nonlinear Constraints,” in Proceedings of the 2015 International Conference on Soft Computing and Software Engineering (SCSE2015), Procedia Computer Science, Elsevier, Vol. 62, pp. 378–384, 2015-03. [ScienceDirect]
  3. Azusa Kurihara, Akira Sasaki, Ken Wakita, and Hiroshi Hosobe, “A Programming Environment for Visual Block-Based Domain-Specific Languages,” in Proceedings of the 2015 International Conference on Soft Computing and Software Engineering (SCSE2015), Procedia Computer Science, Elsevier, Vol. 62, pp. 287–296, 2015-03. [ScienceDirect]
  4. 栗原あずさ, 佐々木晃, 脇田建, 細部博史, 「Processingアプリケーション開発のための視覚的ドメイン特化言語」(デモ・ポスター発表), 第22回インタラクティブシステムとソフトウェアに関するワークショップ(WISS2014)論文集, 日本ソフトウェア科学会研究会資料シリーズ, No. 75, pp. 165–166, 2014-12. [PDF@WISS]
  5. Hiroshi Hosobe, “A Soft Constraint-Based Approach to Error Localization,” 4th Asian Workshop on Advanced Software Engineering (AWASE2014), 2014-10.
  6. 飯島彩輝, 「マイクロブログにおける位置と時刻の関係の可視化」(ポスター発表), 第5回情報可視化合同合宿, 2014-09.
  7. 小薗絢介, 「Twitter上のコミュニティの可視化」(ポスター発表), 第5回情報可視化合同合宿, 2014-09.
  8. 英良治, 「ニコニコ生放送のユーザと配信者の可視化と番組の推薦」(ポスター発表), 第5回情報可視化合同合宿, 2014-09.
  9. 栗原あずさ, 佐々木晃, 脇田建, 細部博史, 「Processingアプリケーション開発のための視覚的ドメイン特化言語の実装」, 日本ソフトウェア科学会第31回大会講演論文集, No. PPL6-2, pp. 1–7, 2014-09 (学生奨励賞). [PDF@JSSST]
  10. Megumi Fujita, Yuki Goto, Naoyuki Nide, Ken Satoh, and Hiroshi Hosobe, “Logic-Based and Robust Decision Making for Robots in Real World” (demonstration), in Proceedings of the 13th International Conference on Autonomous Agents and Multiagent Systems (AAMAS2014), pp. 1685–1686, 2014-05. [PDF@IFAAMAS]

2013年度

  1. Hiroshi Hosobe, “A Numerical Optimization-Based Method for Visualizing Graphs” (abstract), Computer Visualization—Concepts and Challenges, NII Shonan Meeting Report, No. 2014-1, p. 13, 2014-03. [PDF@NII]
  2. Megumi Fujita, Yuki Goto, Naoyuki Nide, Ken Satoh, and Hiroshi Hosobe, “An Architecture for Autonomously Controlling Robot with Embodiment in Real World,” in Proceedings of the Workshop on Knowledge Representation and Reasoning in Robotics at ICLP2013, pp. 59–71, 2013-08. [arXiv]
  3. Buntarou Shizuki and Hiroshi Hosobe, “Toward Visual Analytics of Unlinked Documents by Textual Analysis and Network Visualization,” in Proceedings of the 17th International Conference on Information Visualisation (IV2013), pp. 227–231, IEEE-CS CPS, 2013-07. [IEEE Xplore]
  4. 藤田恵, 後藤勇樹, 新出尚之, 佐藤健, 細部博史, 「動的環境下におけるロボットの行動プラン最小修正について」, 人工知能学会第27回全国大会論文集, No. 1G3-5, pp. 1–4, 2013-06. [J-STAGE]

2012年度以前